Juho Pasila

Parhaat oivallukset syntyvät kokeilemalla ja mukana on aina annos sattumaa.

Materiaali, vai muoto?

Suunnittelutyössä valaisimen käyttötarkoitus ohjaa muotoilua vuorovaikutuksessa materiaalin ja muodon kanssa, kertoo muotoilija Juho Pasila joka on suunnitellut Selma-valaisimen.

Porvoossa valmistuu kepeä ja hohdokas käsintehty valaisin, jonka sattuma ohjasi nykymuotoonsa. Metallisesta kattovalaisimesta tulikin kokeilujen jälkeen keraaminen. Vuonna 2015 esitelty herkästi pyöristetty Selma on yksi harvoista Suomessa suunnitteluista ja valmistetuista valaisimista.

“Mielestäni on hienoa, että tuotteita edelleen tehdään myös käsin, eikä kaikkea koneellisteta ja tehdä massatuotantona. Käsityönä tehdyt tuotteet mahdollistavat enemmän muotoilullisesti, sillä kompromisseja ei välttämättä tarvitse tehdä valmistettavuuden ehdoilla”, kertoo Pasila.

Uutta valaisinta suunnitellessaan Pasila kartoittaa ensin tuotteen toivottua käyttötarkoitusta, minkä jälkeen muotokieli rakentuu hahmomallien kautta.

“Usein sitä kautta niin muoto kuin valmistettavuus saavuttavat lopullisen muotonsa. Joskus taas koko suunnittelu lähtee liikkeelle materiaalista, jolloin materiaali ohjaa muotoa.”

Pasila on jo yli kymmenen vuoden kokemuksella muotoillut valaisimia erilaisiin tiloihin. Suunnittelutyö on pitkäjänteistä ja samasta valaisimesta saattaa syntyä useita eri versioita ennen lopullisen muodon saavuttamista.

Ensimmäisen jalkavalaisimen prototyypin Pasila muistaa hyvin. “Rakensin prototyyppia keilahallin takatilassa olevista tammilaudoista. Projekti jäi kesken kynnyksiksi tarkoitettujen lautojen loppuessa. Opetus lienee se, että suunnittelu vaatii pitkäjänteistä työtä ja materiaalitarpeen ennakkokartoitusta.”

Tärkeintä onnistuneessa valaisimessa on Pasilan mielestä käytettävyys ja tarkoituksenmukaisuus. “Hienoa on myös, kun valaisimen ostaja on tyytyväinen ja onnellinen hankinnastaan.”